De Lotus Esprit; Een snelle dame met een lange race historie

Dat is kortweg de Esprit. In ca. '91 door Kroymans aangekocht, 2 auto;s (de andere heeft Dick van Elk in zijn bezit), en omgebouwd tot raceauto's, uitkomende in '92 en 93 voor het Koni Production Car series, klasse Superproduktie. Met 1 van deze 2 auto's is de Tom Langenberg 2 keer kampioen geworden. Welke van de 2 auto's echter steeds mee gereden was, en welke de reserve auto was is nog altijd onduidelijk.
Wél vond ik onlangs een uitgebreid artikel in de Lotus Letters, het blad van de Lotus Club, waar Jan-Bart Broertjes uitgebreid heeft gescherven over beide Esprits.
Zie de ingescande pagina's hieronder!







 

We pakken Jan-Bart zijn verhaal op waar hij stopt; de Esprit ging bij de Supercar
Challenge zijn hernieuwde debuut maken. Een niet geheel vlekkeloos debuut,
zullen we maar zeggen.
In September 2004 waren we door Dick Van Elk van de Dutch Supercar
Challenge
uitgenodigd om als gastrijder te komen tijden.
En dat hebben we geweten. Rondetijden waren..."niet zo best".. wellicht
omdat we nog nooit op Spa hadden gereden, de auto niet goed geprepareed
was en omdat het een tikje intimiderend is om met snelheidsverschillen van
100 km/uur ingehaald te worden! Dit was uiteindelijk hoe het eindigde..

 

Zie ook het filmpje, en vergeet niet het geluid van de pc aan te zetten!
Waarschijnlijk een gevalletje van teveel pickup, liften..zeg het maar. In ieder
geval; het was zeker dat er weer gewerkt moest worden, en dat de Esprit
nodig hier en daar aangepast moest worden.

 

Uiteindelijk is dat gebeurd. Alles goed nagekeken, remmen aangepast, motor nagekeken, wielophanging verbeterd. En weer testen, dit keer op Assen.

 


Bob Herber was ook meegegaan, en al snel werd besloten dat Bob met de Esprit
the Dutch Supercar Challenge zou gaan rijden.
Succesvol, ware het niet dat er toch met regelmaat technische problemen waren. Bob heeft 1 á 2 seizoenen met de Esprit gereden, totdat de motor kapot ging.
Daarna is hij overgestapt op een Saker.

De Esprit is helaas daarna een aantal jaren geparkeerd.. Totdat Anita (weer) met de Sunbeam ging rijden, na een stilte van 9-10 jaar, en Ron zich voornam om het volgende seizoen ook te gaan rijden, ook bij de Youngtimers. Helaas duurde dit allemaal wat langer dan verwacht. Nogsteeds hebben we hoop dat de auto zijn opwachting maakt op Zandvoort, begin september, maar het is nog altijd niet zeker. Op dit moment moet de kabelboom nog gemaakt worden, de motor moet er nog in, we wachten op 2 oliekoelers uit Engeland.. Maar we houden hoop!

Inmiddels is besloten om de auto niet deel te laten nemen op Zandvoort. Uiteraard wordt de auto wel raceklaar gemaakt, foto's snel op deze site!