Recent nieuws; Laatste nieuws over de Sunbeam

Zaterdag 7 april;
Er is in tussentijd veel gebeurd; de nieuwe achteras en bak zijn gemonteerd, de tapeinden zijn allemaal vervangen zodat de moeren van de velgen beter en makkelijker passen.. En er is getest!
Donderdag 5 april ben ik met Harold, onze monteur van Pul Engeneering , naar Circuitpark Zandvoort afgereisd. Ik zou testen bij de vrije testdag van de Paasraces; in de eerste instantie was ik een tikje bezorgd om mij mede-testrijders; immers, er zouden ook GT4's en Formule Ford's rijden. Gelukkig viel dat allemaal mee, en ook de Clio's reden netjes en sportief.

 


Het testen ging goed. Wel enorm wennen aan de nieuwe overbrenging; niet alleen de 1 was véél langer, maar de overige versnellingen zaten dichter op elkaar. Vooral de overgang van 4 naar 5 is bijzonder; er is nauwelijks toerenval. Al met al ging het testen lekker; De nieuwe achteras was fluisterstil, en de nieuwe versnellingsbak schakelt erg precies. Nog wel wat zwaar met terugschakelen, maar dat moet nog inlopen, aldus Marcel. Het remmen was wat minder; net zoals vorige keer op Zandvoort, toen er nieuwe remblokken onder zaten, blokkeerde de auto voor steeds met remmen. Al in het begin blokkeerde één wiel, maar de tarzenbocht was al zo dichtbij, dat ik mij rem niet meer los durfde te laten. Met als resultaat een flinke platte kant aan de band, had niet veel gescheeld of ik had een klapband. Ik heb getracht dit eruit de halen met de remdruk verdeler, echter, is niet helemaal gelukt..Achteraf bleek dat deze toch nog verder naar achteren kon (en moest), dus met een beetje geluk is dit probleem op Hockenheim uit de wereld. En als hij dan nogsteeds blokkeert met ineens voluit remmen, moet ik mijn manier van remmen aanpassen. Ik had al gemerkt, dat als ik eerst "aanlegde", kon ik daarna echt voluit remmen zonder dat de wielen blokkeerde!
Verder accelereerde de Sunbeam als een bezetene..Misschien te goed! Want nu reed ik ca. 300 meter voor de tarzanbocht reeds in de begrenzer (op 8200 toeren). En, we gaan naar Hockenheim volgende week, daar is het lange stuk wel 4 keer zo lang. Dus.. s'middags overlegd met Ron, en Marcel Freijlink van Classic Competition, die heeft de bak en achteras geleverd, en Marcel kwam met de oplossing nog een langere overbrenging te hebben liggen voor ons dif. Dus, diezelfde avond is de achteras weer gedemonteerd, en de volgende dag was de achteras al weer gereed, waarvoor nog hartelijk dank aan Marcel Freylink.
Inmiddels is de as al weer gemonteerd, zijn de oude startschilden en streamer verwijderd, en hoeft enkel de bevestiging van de achteras nog even nagelopen te worden. En dan zijn we er helemaal klaar voor! Donderdag middag a.s. vertrekken we richting Hockenheim.


 

Zondag 18 maart 2012;
De auto staat nog steeds op bokken. Wel is inmiddels de versnellingsbak gemonteerd. Nu is het wachten op de tussenas die besteld is in Ierland, dan kan de achteras er ook onder, en kan de Sunbeam richting Harold.






Zondag 11 maart 2012;
Momenteel zijn we druk in de weer om de Sunbeam weer helemaal gereed te krijgen.
De motor gebeurt verder niets aan; wél wordt de versnellingsbak en achteras grondig aangepakt. Inmiddels is de versnellingsbak voorzien
van een nieuw binnenwerk, en dan een (hopelijk!) gunstigere overbrenging; een langere 1, de versnellingen korter op elkaar, en de
5e versnelling is dit keer prise-direct. Ofwel: 1:1 overbrenging.
De achteras, tja, daar hebben we nogal mee getobt de laatste jaren. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen, dat iedere keer een gebrek aan koeling het sper de das om heeft gedaan. Alleen dit zou kunnen verklaren waarom steeds de boutjes van het sper zelf losliepen. Nu dus een Grp4 specs achteras, een Atlas as (origineel van een Ford Cortina), met dikke aandrijfassen, conische lagers, zwaar ZF sper, nieuwe, en een langere overbrenging (4.1, voorheen 4.375).

(de foto is zoals hij geleverd was, de bevestigings punten moesten aangepast worden, omdat dit allemaal Escort is)

Verder nog wat kleine dingetjes; kijken of we afdekkappen kunnen laten maken om de koplampen te beschermen;
die gaan nu steeds door grind kapot, maar zijn steeds moeilijker te krijgen. Ook moet er hier en daar nog een lager of bus vervangen worden,
bv het stuurhuis; slijtage begint toe te slaan na zoveel jaren als race-en rally auto dienst te doen!