Le Mans Tour en Zandvoort finaleraces 2018

Le mans. Dat was al weer even geleden dat ik daar gereden heb. Als ik me niet vergis, 3 jaar. Destijds een evenement wat jaar na jaar minder bijzonder werd. En als je nou zo’n eind moet rijden  mag het best wel een bijzonder evenement zijn!
Deze keer was het een ander evenement, nog kleinschaliger, maar inmiddels wel beter georganiseerd. We deden met de YTCC mee bij de Historic Tour Le Mans. Dus.. alles weer ingepakt en op weg. De rit viel mee, mooi op tijd daar en ook niet onbelangrijk, mooi weer!
Op vrijdag hadden we enkel de briefing (door de dame die ook de leiding had op Dijon), en kort daarna de kwalificatie. Nu heb ik wel filmpjes terug gekeken van de laatste keer dat ik daar reed, of eigenlijk de keer daarvoor (immers, laatste keer was met de Esprit, en die stond al stil na de vrije training wegens een oliemeter die niet goed functioneerde. We konden dat toen niet opgelost krijgen, dus de auto maar stil gezet.. Sta je dan, zo’n end van huis, zonder een auto die het doet!). Maar toen ik de baan op ging, wist ik weliswaar de baan op zich nog, dus welke bocht komt waar, maar wat ik compleet vergeten was, was dat het best wel krap is. Zolder is een Mickey mouse circuit.. maar Le Mans is minstens van hetzelfde kaliber. Niet erg! Even wennen weer. De tijd die ik reed in de kwalificatie vond ik tegenvallen; 2:01. Laatste keer reed ik 2.00 daar als snelste rondetijd. Maar ik was niet de enige die moest wennen of zelfs de baan moest leren kennen! Want ik bleek een 13e tijd gekwalificeerd te hebben, tussen serieus snelle rijders dan wel auto’s! En dat zou de toon zetten voor een zeer geslaagd weekend, in ieder opzicht. Qua weer, gezelligheid, rijden, en het gevoel dat het goed gaat. Want nee, op podium eindigen is toch wat lastig met dit startveld, maar als ik kwalificeer tussen dikke V8’s of auto’s die normaal veel sneller zijn, mag ik niet klagen!
Race 1… ik moet eerlijk bekennen, heb het filmpje terug moeten kijken. Het is al weer even geleden.. Had ook al een verslag voor de engelse Sunbeam Lotus club geschreven, en dan zonder spieken. Kan je zeggen, ben nog nooit zo kort van stof geweest! Nu zullen de meeste redacties dat toejuichen, zo ook die van de Lotus Club Nederland, maar kom op… zo’n beknopt verslag is toch niet leuk!
Race 1 dus, inkl spieken!
De start. Top! Tegenwoordig zijn mijn rollende start met de Sunbeam echt zeer goed. Misschien klinkt het raar als je dat over jezelf zegt. Arrogant misschien? Nee, zo bedoel ik dat niet, iemand die me een beetje kent weet dat ik het niet zo bedoel. Of voel.
Tegenwoordig zit ik er gewoon goed bij, direct aanhaken, gelijk een fatsoelijke eerste doorkomst..
Ik stond achter een Dodge Charger, een Barracuda, Camaro en een MGB V8, dus de rijen direct voor me, tezamen goed voor.. geen idee. Veel PK’s! En hoe gaaf is het dan om direct na de start , in het bochtige gedeelte voor en na de Dunlop brug, een paar van dat soort jongens in te halen! Buitenom! Mijn race, wat zeg ik, mijn weekend kon echt niet meer stuk!
Uiteindelijk kwamen de Charger en de Barracuda me voorbij blazen (echt.. een snelheid halen die lui..) , maar iedere keer zodra we bij de bochten waren zat ik er weer direct achter. Vooral een hele tijd achter Beat met de groene Charger gereden. Echt heel erg leuk. Deze race reed ik al in de 2e doorkomst (buiten de opwarm/startronde) een tijd van 1.59, uiteindelijk snelste rondetijd 1.58:7 Blij mee, eindelijk sneller na al die jaren! Ook eenmaal terug in de tent waren Ron en Harold erg enthousiast.
Race 2.. weer een goede start. Die (rollende) starts waren trouwens wel een dingetje, op Le Mans. Kennelijk ging het allemaal niet netjes genoeg, volgens de organisatie. Dus nu bleef het rode licht nóg langer aan.. Moesten we met zijn allen van het gas af of zelfs op de rem. Ik had bijna een Porsche 964 bij me binnen zitten! En dan van het gas af, er weer op.. Mis je een beetje je momentum. Anyway, start was toch niet verkeerd. Maar er waren die een nog veel betere start maakten. Zo maakte Amanda een extreem snelle start met haar Corvette… Maar ja. Ze rijdt niet op slicks, dus die kon ik voor de Dunlop brug buitenom terug pakken. 2 bochten verder hetzelfde kunstje bij Urs met zijn Barracuda. Jammer genoeg waren mijn rondetijden gemiddeld langzamer dan de race ervoor, dus dat hele clubje heeft me in weten te halen. Niettemin, gaaf dat de start weer goed was. Ook Jan Schippers met zijn Camaro nog een aardig tijdje in het zicht gehad, maar als de rondetijden dan niet meezitten raak je die aansluiting uiteindelijk toch kwijt.
Na de race, terug in de tent was het een beetje gek dat zowel Harold als Ron nog net niet diep teleurgesteld in me waren. Huh? Ik heb een prima race gereden, P13 gestart, toch nog P14 gefinisht, nog steeds tussen veel snellere auto’s.. Lol gehad.. Moest echt even mijn best doen om het goede gevoel vast te houden.
Race 3 zou op zondag ochtend plaats vinden, zodat we op een beetje normale tijd naar huis konden gaan. Nu stond ik áchter de eerder genoemde auto’s. Naast me stond dit keer een Deense Datsun 240Z, beetje onbehouwen rijder erin. Die moet ik in de gaten houden, Amanda had me ook al gewaarschuwd voor hem. Voor me Amanda, Urs met de Spitfire, Urs met de Barracuda, Jan met de Camaro.. Knus clubje zo, race na race! Vooral omdat al deze lieden echt goed kijken, geen onnodige risico’s nemen, snappen dat het ook om lol hebben gaat.
De start, tja, ik begin in herhaling te vallen. Weer lang op rood, weer de vaart eruit.. Maar verder weer een goede start. Dit keer stond Amanda voor me, dus die hoefde me niet in te halen. Nee, dit keer kwam de Mazda RX3 me voorbij. Wow, wat een acceleratie, en wat een geluid. Moet zeggen, kan daar echt om lachen, hoe zo’n auto als ene boze mug door het veld schiet. Want in no time had hij ook Amanda te pakken. De dubieuze Datsun zag ik in mijn spiegel van de baan schieten. Mag het natuurlijk niet denken.. Maar deed het toch.; weer een risico minder.
Urs had met de Spitfire een minder goede start, die zag ik helaas pas op het laatst weer achter me verschijnen.
Nee, deze race stond helemaal in het teken van de Mazda.. en een gele vlag. We reden met zijn 3en (Amanda, Gust met zijn Mazda en ondergetekende) nog in aansluiting op de auto’s ervoor, de top10 dus. Maar… toen kwam er een safetycar situatie. Terwijl we net achter Roy reden, die gelapt zou worden. Roy reed dat weekend in de prachtige BMW 1800 van Hans Wolters. En hij is hartstikke snel in die auto! Maar wel íets langzamer dan wij. En die safetycar, die duurde even. Dag aansluiting! Eenmaal groen.. tja. de regels hadden we extra gecheckt, want dit gaat nogal eens mis; Inhalen mocht pas na de start-finish lijn. Ehm.. dat betekende nog een volle ronde achter Roy. Maar.. Roy wees. Naast zich, dat we hem in moesten halen. Ik zie Amanda even aarzelen.. en ze gaat er voorbij. Oké, in het slechtste geval krijgen we alle 3 straf, het zij zo. Naderhand heb ik dit nog bij de wedstrijd leiding nagevraagd, maar het was in dit geval acceptabel om te doen. Oké prima. Wij met zijn 3en weer vaart maken, en braaf achter elkaar gereden tot de start finish lijn. Amanda heeft daarna wat extra gas gegeven om ons te lozen, dus nu was het tussen de Mazda en de Sunbeam. Ik zat er zo kort op, iedere keer voor de bocht. Maar de mazda accelereerde nét wat sneller.. om vervolgens in de bocht weer een probleem te hebben met grip. Iedere keer probeerde ik wat, andere lijn, later remmen, juist eerder remmen.. Ik kwam er maar niet voorbij! En toen…YES dit ging het moment worden. Hij verremt zich in de dubbel-rechts… Laat remmen Anita… OEPS Sunbeam (althans, zo voelde het!) op 2 wielen. Dat was wel heel erg lomp ingestuurd! En een gemiste kans, want nu was ik zelf ook snelheid kwijt, en had ik echt niets gewonnen. Zo ging het tot de finish. Wel de tijd iets verder aangescherpt, 1.58:5. Zeer tevreden, en ook het feit dat ik de Mazda bij kon houden, zelfs 2 tienden sneller was… Is me tot op heden niet gelukt, meestal is hij seconden sneller dan ik.
En daarmee kwam het weekend van le Mans tot zijn eind. Inpakken, en weer een flinke rit naar huis. Ook de terug reis viel weer mee, we waren rond middernacht thuis.



Precies een maand later was alweer het laatste evenement van het seizoen. En wat voor één! Na al het testen met de Esprit zou deze ook weer eens meegaan. We hadden nu alle vertrouwen in dat de auto goed was. Er was slechts 1 punt.. een belangrijk punt. De motor had inmiddels veel meer draaiuren op zijn lijf dan we ingeschat hadden. 35 uur. Dat is veel. Dat zijn ruim 2 seizoenen YTCC racen. En met een 4 cyl. Turbo met 400 pk is dat misschien wel vragen om moeilijkheden. Maar goed. Aan mij de taak de meters goed in de gaten de houden, of de lampjes in dit geval, die bij bepaalde waardes zouden gaan branden.
we hadden de planning zo gedaan dat we een extra vrije training zouden rijden. Wat fijn dan om in eigen land te rijden! Vrijdag ochtend na de spits weg, en nog tijd hebben om de tent op te bouwen, training te rijden, op het gemak uit eten. Heerlijk!
Ron ging dat weekend in de Sunbeam rijden. En ik dus de esprit.
De training ging voor mij niet geweldig. Hoewel ik de laatste test nergens last van had gehad, bleek ik extreem veel pickup op mijn banden te hebben, en trilde de auto heel naar. Zo erg, dat ik me afvroeg of er niet iets mis was met de auto. Dus naar binnen.. Nee, zei Harold, echt niets aan de hand. Rijden, gas geven! Nou, daar kon ik het mee doen. Ron was al verdwenen.. en reed de sterren van de hemel. Reed gelijk 2 minuut rond!! Bijzonder. Niets zenuwen.. en, zo zei hij, er zat nog wel meer in. Tuurlijk Ron. Doe maar rustig aan hoor!  Ik gun hem snelle tijden, maar ben dan altijd bang dat hij weer nerveus wordt, en dan ook geen lol er meer in heeft.
Bij mij ging het uiteindelijk redelijk, weer wat gevoel bij de auto, en reed 2.03. Langzamer als laatste test. Frustrerend. Rotcircuit!
Ook op CPZ zouden we direct een kwalificatie hebben en 3 races.  Dus op zaterdag om 12.00 uur moesten we er aan geloven.
Een deel van onze Zwiterse/duitse vrienden waren er overigens ook weer bij, maar.. geluid was wel een probleem. De norm was al laag, maar kort voor het evenement was die nog verder naar beneden geschroefd. Dus zij moesten liften bij Bos-uit. Gelukkig hadden we met de Lotussen geen probleem (hoewel met de Esprit het op het randje geweest zal zijn)
De kwalificatie ging prima. En voor Ron meer dan prima! Hij kwalificeerde 1 plekje voor mij.. Maar wel 3 en een halve seconde sneller! Over het licht zien gesproken! Ik reed 2.02, Ron 1.58. echt knap. En hoe leuk.. met de start stonden we naast elkaar.
Die middag was dus de eerste race. In de tent was het inmiddels gezellig druk, weer een voordeel van een thuiswedstrijd; toch aantrekkelijker en makkelijker voor gasten om te komen kijken! Dus verzekerd van de nodige aanmoedigingen maakten we ons klaar voor race 1.
Ik had me nu voorgenomen om niet zo lopen te zeuren over het circuit. Als Ron, die zo weinig rijdt, nu even een 1.58 uit zijn mouw schudt, moet ik met de snellere Esprit toch zeker minstens 2 minuut rond moeten kunnen rijden?! Dus geen gezeur over het stuk richting scheivlak, geen gemekker over bos uit. Gas geven, zoals Harold steeds zegt.
Ook op Zandvoort hadden we een rollende start. En zo grappig, om dan het verschil te zien tussen Ron en mij. Er stonden op de grid , te wachten tot de opwarmronde startte. Wat doe ik dan? Kijken naar het licht en de mensen die met de borden staan te wapperen. Ohja. En Randall die er dit keer achteraan huppelde met zijn Smiley.
En Ron? Die was druk met Richard, en van onze gasten, die de pias aan het uithangen was in de paddock. Ja, zei Ron naderhand, jij kijkt alleen voor je! Ja Ron. Dat heet Focus.. want….die ontbrak even bij Ron..
De opwarmronde begon.. halverwege formatie. Esprit naast de Sunbeam, wat mij betreft unieke en mooie momenten. Rechte stuk op.. rood…nog langer rood..zucht. le Mans toestanden. Oh wacht. Iemand vind het tijd. Erm… Mijn ega. Ron besluit van kiet te gaan terwijl het nog rood was. Realiseert zijn fout.. moet vol in de ankers… en toen ging het rood uit. Dag Ron!
Vond ik niet zo heel erg hoor! Nu hij zo snel was, kon ik wel wat voorsprong gebruiken😉 dus gas! Top start, yes! Oei.. wel druk.. ik zie Jan schippers met zijn Camaro rechts op me inlopen.. Sorry Jan, ik had mezelf voorgenomen iets minder braaf te zijn. En gooi het gat dicht. Zie later op Ron zijn beelden dat Jan aardig moest remmen.. Maarja, zo gaat dat! Meestal ben ik de pineut. Tarzanbocht.. naast me een witte Porsche.. Hey, Jeroen. Gas houden Anita.. Nee niet remmen… Laat ‘m staan… JA IK LIET M STAAN! Hehe. Nu zullen jullie denken.. dat is toch normaal? Ja, maar op Zandvoort vind, (vond?) ik het toch allemaal extra spannend. De Hugenholz door, en daar komen die prachtige PK’s van de Esprit.. en weg ben ik. Voor het eerst krijg ik het voor elkaar om vóór het Scheivlak een mooie snelheid te halen (zelfde snelheid als Ron tijdens zijn snelste ronde). Alleen daarna zie je, als je de data naast elkaar gaat leggen, wat Ron zo goed doet, en ik toch niet. Het stuk na de Masters is best wel technisch. Technische circuits liggen me goed! Maar hier toch wat minder. Ik knijp teveel, daar waar Ron hem laat rollen. Nu reed Ron in deze race niet veel sneller dan ik, beide 2.01. Ik was er tevreden mee, maar nog zat werk aan de winkel wat mijn rijden betreft!
Terug naar de race.. Ik kwam achter Amanda uit (what’s new!) , poos achter haar gereden.. Vind het dan toch lastig om haar hier in te halen. Wat me dan ook niet gelukt is.                              
Op een gegeven moment rij ik door de Audi-S (Hans ernst bocht tegenwoordig).. en het lage oliedruk lampje van de Esprit gaat branden. Precies waar we bang voor waren.. einde oefening voor de Esprit.
Er was nog een kleine kans dat ook deze sensor niet goed meer was, immers, alle sensoren hadden het inmiddels begeven, maar gezien het aantal uren die de motor gelopen had besloten we de auto aan de kant te zetten.
En Ron? Vlak nadat ik binnen kwam was er code rood, dus ik was nog wel gefinisht, (Ik reed tot dat moment op de 9e plaats! ) eindigde hierdoor op de 15e plek. En Ron op de 10e plek. Hij had het super gedaan, maar toen hij hoorde dat we besloten hadden om de esprit stil te zetten, bood hij direct het stuur van de Sunbeam aan. Oké. Weer een autowissel tijdens een weekend. Eens kijken hoe me dat nu af ging.
Race 2. Nu wil ik even snel spieken, naar het filmpje. Maar dat is er niet meer. De 2e race was onbehoorlijk vroeg, om 9.00 uur, en toen we niets vermoedend naar de tent liepen, zagen we dat er van alles weggewaaid was. Had het gestormd. Bijzonder, in het hotel hebben we er echt niets van meegekregen! Bij ons was de wind in te tent geslagen, achterste tent doek was weg, koffie automaat van de keuken gewaaid, keuken meters opzij.. Best wel chaotisch. Dus alles snel opruimen.. terwijl ik eigenlijk nog filmpjes van de race ervoor over moest zetten op de pc. Dat lukt niet, dus toen heb ik enkel het hoognodige verwijderd. Jammer genoeg ging daar iets mis. Ik had van die race, in de Sunbeam, dus niets meer. En van race 1 in de Esprit ook al niet. Geen idee wat daar mis was gegaan, maar ook daar geen beelden van. Best wel balen!
Men had besloten om mij onder Ron zijn naam te laten rijden, dus ook die positie. Dus had ik voor me, Amanda en Jan, achter me Thomas met zijn Kadett. Die had het circuit inmiddels ook door, en was steeds verder naar voren gereden. Nu zou ik graag schrijven dat ik weer een topstart maakte, maar ik weet het niet meer! Vast wel! Wat ik wel weet was dat de Sunbeam echt top aanvoelde, en denk dat ik die race een hoop spoken voor mezelf, wat betreft dit Circuit, achter me heb gelaten. Eindelijk!
die race eindigde ik op de 9e plek, mooi resultaat. Tussen Amanda en Thomas in.

Race 3 ging niet goed. Met de preg-grid, vlak voor de start, begon de Sunbeam ineens heel erg te vibreren. Heel raar, door heel de auto heen. Zodra ik kon rijden en toeren kon maken was het weg. Tot ik weer stil stond, op de start grid, en begon het weer. Het leek op de een of andere manier verband te houden met de temperatuur; niet de beste condities om een race te starten, voor mij.
Met de start lette ik niet op. Verloor geen plekken, dat viel dan weer mee.. en verder.. Niet zo heel veel over te vertellen. Nog een spannend moment met Thomas naast me, in de Gerlach, maar ik was weer dapper, en kon hem na de Hugenholz lossen. Maar de auto.. hij voelde niet goed aan. Maakte veel te veel herrie naar mijn idee, ook teveel trillingen in de auto. Ik heb nog een poos doorgereden, steeds langzamere rondetijden.. en toen maar naar binnen gegaan. Klaar. Geen idee wat er mis mee was, óf er iets mis mee was. Maar liever safe then sorry!  En weet je, het was prima zo. Beide auto’s waren aan hun onderhoud toe. De Sunbeam wat betreft achter/tussenas, Diff en versnellingsbak, de Esprit de motor.
Overigens.. Bij de Esprit was het goed dat ik gestopt was. De koppakking bleek eruit te liggen, en er heeft straal afval in het blok gezeten, en had al de nodige schade aangericht. Niet terminaal, maar zeker wel als ik was doorgereden. En de Sunbeam? Zal het vandeweek eens gaan vragen. Zou me niet verbazen als er een lager van de tussenas uit ligt.

Het seizoen was voorbij! Maar wat een topseizoen was het! De auto’s deden het super, de Sunbeam betrouwbaar en sterk als altijd, de Esprit begint er ook op te lijken. Beiden droom-race auto’s, allebei op hun geheel eigen manier. En wat een gezelligheid hebben we gehad! Wat dat betreft, ik heb het vast eerder gezegd, maar de YTCC is echt een groep apart. Niet iedereen past er direct in, soms moeten de mensen even leren hoe het bij ons gaat. Kijk alleen maar naar de nieuwe leus die Randall bedacht heeft: “ Smile, it makes you faster”. Absoluut waar. Geitenwollen sokken club? Nee, zekers niet. Ik zou zeggen, kom eens kijken, of, als je auto van voor 1990 is én time-period, én je hebt je licentie, rij eens mee! Wel snel zijn, de wedstrijden zijn tegenwoordig vol voor je het weet.
Wat staat er op het programma voor 2019?

April 2019 Hockenheim Historic (beide auto’s)
Mei...verassing..;-) (nog niet officieel bekekend gemaakt op het moment dat ik dit schrijf)
Mei  2019 Brands Hatch Masters Historic (sunbeam)
JunI 2019 Spa Summer Classic (Beide auto’s)
Aug. 2019 Historic Grandprix Kopenhagen (Sunbeam)
Sept.2019....Surprise. Maar beide auto's!
Okt. 2019 dijon Motors Cup (Sunbeam)

Weer allemaal leuke dingen! Nu bedenken wie in welke auto gaat rijden als we samen rijden.. Ron heeft zich voorgenomen om met de Esprit te gaan rijden…😊

Tot snel!