Zolder Race Festival, 17-19 augustus 2012

Vrijdagochtend om 8.30 vertrokken we met zijn allen (Ron, Vienne, Harold, Ingrid, Bjorn) richting Zolder. Dit weekend gingen we rijden met een andere club, de BRAVO rijders, en er zou die dag 2 maal gereden worden; dit keer 2 keer een kwalificatie. Omdat dit alles pas ’s middags plaats ging vinden, hoefden we pas die ochtend weg.
Om een uur of 11 kwamen we in Zolder. Er was nog voldoende plek om een mooi plekje in een hoek uit te zoeken, en de tent op te zetten. Ook werd snel het zwembad opgepompt, en bij Equipe Jaronn voor de deur gevuld; Het zou dat weekend zeer warm worden, leuk voor Vienne en Lizzy (dochter van Arjanne & Dinand, monteur bij Equipe Jaronn) maar ook lekker om na 2 warme kwalificaties in te duiken!
Om 13.00 uur moesten we naar de briefing. We reden dat weekend met de Belgische BRAVO club, voor het eerst. De briefing was het gebruikelijk verhaal, echter, we werden ook nadrukkelijk op gewezen voldoende te drinken, en dan zondag dermate hoge temperaturen verwacht werden (37 graden!) dat er een goede kans bestond dat die race ingekort werd; dit zou afhankelijk zijn van de hoeveelheid fouten van de rijders.
Ron 15.00 uur moesten we dan ons gereed gaan maken voor de eerste kwalificatie. Tot in tegenstelling van hoe we normaal rijden (training, kwalificatie, die bepaalt de startopstelling van race 1, en de uitslag daar weer van bepaalt de startopstelling van race 2) zou deze kwalificatie de startopstelling van race 1 bepalen, en de 2 kwalificatie, anderhalf uur later, was voor de startopstelling van race 2. Weer eens wat anders, en eigenlijk wel leuk; mocht je race 1 verknallen of de eerste kwalificatie het er minder goed vanaf brengen, had je in race 2 weer volop kansen.
De kwalificatie ging wel aardig. Even wennen, immers nog nooit op Zolder gereden met de nieuwe overbrengingen van de bak en achteras, kwam qua tijd niet verder dan een 1.56min, goed voor een 16e startpositie. Op zich niet verkeerd, met die temperaturen, maar..zou toch wel fijn zijn als ik wat sneller ging rijden. Helaas kon mijn videocamera niet tegen de hoge temperaturen in de auto, en had deze slechts 15 minuten gefilmd. Vreemd. Misschien niet goed opgeladen? Dus maar extra lang opgeladen.
In de 2e kwalificatie zat ik wederom steeds achter een Porsche 964, iets wat het hele weekend zou blijven. Deze jongens hebben snellere maar ook zwaardere auto’s, en het werd snel duidelijk dat ik door later te remmen en een hogere bochtsnelheid te hebben, sneller kon rijden én op de rechte stukken deze auto’s bij kon houden. Eigenlijk wel een lekker gevoel.. weten dat ik nu ineens met dat soort auto’s in gevecht kan!
Die kwalificatie ging verder prima, begon het circuit wat schakelen betreft door te krijgen, en reed nu 1,54. Ronald met de BMW M3, die wie ik dit seizoen steeds voor of achter me heb, stond in race 1 een paar plaatsen voor me, in race 2 2 of 3 plaatsen achter me. Randall met zijn Renault Alpine was iets sneller, en stond beide races wat plaatsen voor me. Voor race 2 zou ik een 11e startplek hebben, helemaal niet verkeerd! De kamera was trouwens weer uitgevallen, dit keer nog sneller dan de eerste keer. Dus bij de race de kamera maar op het dak monteren. Wil toch beelden kunnen terug zien!

Na de kwalificatie in het zwembad geplonsd, dat beviel erg goed en hielden we zo het hele weekend erin. Ook de andere rijders ontdekten het zwembad, al dan niet vrijwillig, moet zeggen, was erg gezellig zo! Vienne had het ook prima naar haar zin, speelde de hele dag met Lizzy, en nam ook regelmatig een “duik”in het zwembad, of de dames, samen met een Duits meisje die er ook wel vaker is, hadden het druk met mensen nat spuiten.
Die avond naar het hotel gegaan, nadat we op het circuit nasi met saté hebben gegeten, met dank aan Ingrids’ kookkunsten. (of was het Harold? Geen idee, maar het smaakte prima)
Grappig, ik was er van overtuigd dat ik een nieuw, voordelig maar goed hotel had gevonden..bleek het hetzelfde hotel van vorig jaar te zijn. Niets mis mee, integendeel..Maar airco’s ontbraken. Nadat we wat gedronken hadden, weer naar het hotel, en ach, wat was het warm. Vienne sliep zo, zelfs met het dekbed over zich heen getrokken, wij hebben echter amper geslapen. En met het raam open was het ook nog eens een vreselijke herrie van vrachtwagens die voorbij kwamen.

Zodoende was ik verre van fit die ochtend, gelukkig duurde het nog een hele tijd voordat we de 2e race moesten rijden; pas om 15.20 uur. Uitslapen was er ook niet bij; Harold moest ook een auto doen die de STT reed, bij Paul Geeris in de tent, zodoende moesten we om 8.00 uur op het circuit zijn. Ik had nog bedacht, als Vienne nog niet wakker zou zijn, wat langer in het hotel te blijven, maar dat was niet nodig, ook zij was vroeg wakker.
Inmiddels was Erik ook weer van de partij, die zou de hele dag blijven.
Veel drinken, was het motto van die ochtend. Tegen de tijd dat we moesten gaan opstellen voor race 1, had ik al 3 liter gedronken. Dat zou toch voldoende moeten zijn? De temperatuur was inmiddels tot in de 30 graden opgelopen, het was echt bloedheet. De auto hebben we maar zo lang mogelijk in de schaduw van de tent laten staan; dat scheelde weer iets.
Om 15.00 uur was het dan zover; we moesten gaan opstellen voor de eerste race. We hoefden niet exact 30 minuten van te voren aanwezig te zijn, vanwege de hitte, “zolang we maar op tijd waren voor de voor-opstelling”. Dus 20 minuten voor tijd die kant op.. Een poosje wachten, nog even héél snel naar de wc, en toen mochten we de baan op. Erg kort opwarmen dit keer; slechts een halve ronde om op te warmen, daarna in formatie en dan de start. De start, een rollende start dit keer, ging redelijk, ik verloor geen plekken, en kwam al snel achter de mooie wit-rode Porsche 964 van Alois van den Boogaard uit. Voor Alois reed Hans Wolters, ook met een Porsche en daarvoor reed Ronald. Al na anderhalve ronde gingen eerder genoemden Ronald voorbij, en daarna bij de Ziekenhuis bocht kon ik ik volle vaart en wat laat remmen Ronald voorbij, die me later ook vertelde dat hij me echt had laten gaan daar; ik was in de 2e kwalificatie een seconde sneller, en hij voelde er niet veel voor om me echt op te gaan houden. Nou, prima, mij hoor je niet klagen, dat was een eenvoudig plekje gewonnen, en toen weer verder achter Alois aan. Viel tegen; weliswaar was ik iets sneller, maar dan moet je er ook nog voorbij. Eén poging stranden toen ik in de snelle bocht na de start-finish mijn auto aan de buitenkant naar Alois wilde zetten, en die iets uitbrak; ik wist niet hoe snel ik moest remmen, stel je voor dat hij de auto kwijt raakte! Niets van dat alles echter, stelde weinig voor, zo bleek achteraf, en ik was weer de aansluiting iets kwijt. Nadat ik er weer dicht op zat. Ging Hans Wolters Alois in de weg rijden, en ook de witte BMW die hiervoor zat kwam in het gedrang.Ik kon mijn auto naast die van Alois zetten..en hield dat een aantal bochten vol. Helaas kwam toen vóór een chicane een langzamere deelnemer, dus moest ik van het gas af en achter Alois weer aansluiten. Halverwege kregen we ook een gele vlag; helaas kon Alois net nog voorbij Hans Wolters wiens Porsche problemen had met het motor management systeem, maar ik moest er achter aansluiten. Jammer, aansluiting volledig kwijt, en kon ik niet meer terug pakken; ik finishte uiteindelijk11e.
Na de race weer snel omkleden en de bikini aan en in het zwembad; hoewel ik fit de auto uit kwam, had ik het wel erg warm!!
In de avond bijtijds naar het hotel terug gegaan, allemaal even gedoucht en weer naar het restaurant waar we de dag ervoor wat gedronken hadden. Buiten was enkel plek in de zon, dus toen maar naar binnen. En tja, daar was het natuurlijk ook bloedheet. Wel lekker gegeten, daarna Erik uitgezwaaid, nog wat gedronken buiten (temperatuur was zeker al 3 graden gezakt;-) en weer naar het hotel. Alwaar de eigenaresse ventilatoren voor ons had aangeschaft, absoluut een verbetering, dus die avond een stuk beter geslapen!

De volgende dag er weer bijtijds uit, en naar het circuit. De weersvoorspellingen was inderdaad 35 graden en hoger, en we waren blij dat we al om 11.40 uur moesten racen; zo zou de temperatuur niet veel hoger zijn dan de dag ervoor, en dat was te doen.
Rond 11.00 uur werden we verzocht naar de voor opstelling te gaan,. Erg vroeg, na 10 minuten maar gevolg gegeven aan die oproep, en daarheen gegaan. Ik had geluk; ik werd in de schaduw “geparkeerd”! Dus dat was weer een meevaller.
Eindelijk was het dan zover. Alois had me op het hart gedrukt op te letten met de start, en er voor te zorgen de witte Porsche van Eric Nulens achter me krijgen, en dan zou ik weer aan Alois zijn staart zitten. Goh, zou me dat lukken? Rollende starts waren tot zover niet echt een daverend succes geweest. Dit keer ging het echter anders. Ervoor gezorgd dat ik echt heel dicht op mijn voorganger bleef, en zodra iedereen ervan door ging had ik direct aansluiting. Ik moest Eric slechts 1 bocht afhouden, daarna was ik hem kwijt, en zat ik snel weer achter Alois.



In de 6e ronde reed ik mijn snelste rondetijd, die ronde zat Alois iets verder weg, dus kon mijn eigen remmomenten aanhouden, en dit resulteerde in een rondetijd van 1.52! Daar was ik al heel blij mee… Alleen daarna begon wel de vermoeidheid toe te slaan. Foutjes slopen erin, te laat/te zacht remmen, in de chicane voor het heuveltje bijna een keer op de platen aan de rechterkant terecht gekomen.. En dit wilde ik echt voorkomen; 2 jaar daarvoor heb ik op diezelfde plek een achteras en motor gesloopt door een meter vrij te komen en met een erg harde klap, met vol gas en 11.000 toeren weer neer te komen. Resultaat; een afgebroken steek as, en later bleek ook de krukas gebroken te zijn.
Dus een harde ruk aan het stuur.. en ik kon er net omheen. Wel kwam ik hardhandig met de rolkooi in aanraking, met mijn elleboog, en daarboven zit nu een blauwe plek van 10cm in doorsnee!
Hoe hard ik het ook probeerde, ik kon de concentratie maar slecht terugpakken. In het begin redelijk, totdat ik Randall voorbij ging, hij me later in een chicane weer inhaalde (verwarring alom, moest ik binnen, buiten, kreeg ik het aangeremd, kreeg hij het aangeremd??) en ik toch wel baalde.. En nog onvoorzichtiger ging rijden, en vervolgens in de ziekenhuis bocht wéér de fout in ging, dit keer “beloond”met een uitstapje in de grindbak. Was trouwens voor het eerst in mijn race carrière dat ik met droog weer in de grindbak kom! Voor alles dus een eerste keer, ik kon de auto er recht in rijden (het was een kwestie van te weinig ruimte op het asfalt om de auto nog op te vangen), gas houden, het gras op, en zo er weer uit. Het koste me echter wel kostbare secondes; ik zag Eric Nulens al weer aankomen! Gelukkig kon ik er voor hem nog op, en hielden de banden het prima, ondanks al het grind wat ik op had gepikt. Uiteindelijk wordt de wedstrijd een ronde later afgevlagd, en finishte ik 9e, zwaar vermoeid, maar dik tevreden!
Na een duik in het zwembad was het tijd om op te gaan ruimen. Nog even afzien in de warmte, en dan in de koelte van de bus met airconditioning. Harold moest nog blijven; de STT moest nog laat die dag rijden, dus zijn aanwezigheid was nog langer nodig. We waren weer bijtijds thuis, het was een geweldig weekend, goed gereden, gezellig, en ook niet geheel onbelangrijk; voor het eerst in al die jaren dat we met de Sunbeam racen, is de auto nog niet kapot gegaan dit seizoen!!




 





Zie ook hier voor de filmpjes van de 2 races.