Spa Summer Classic, 28-30 juni 2018

Op de valreep voor een trip naar New York met Vienne begin ik aan dit verslag..
Hektische dagen na Spa, geen rust om even te zitten. Nu wel dan? Nee.. Moet eigenlijk mijn nagels even netjes in de lak zetten. Ook belangrijk! Maar goed. In het slechtste geval schiet dat er bij in. Het raceverslag moet wel geschreven worden. Voor het geval de vakantie de herinneringen aan Spa doet vervagen! En dat zou jammer zijn. Het was in ieder opzicht een fantastisch weekend!
Maar laat ik bij het begin beginnen..
Op donderdag, in de ochtend gingen we al richting Spa. Met gehuurde bus; Niet omdat we met 2 auto’s gingen (helaas), maar wel omdat de bus toch al gehuurd was, en gezien het aantal gasten we dit jaar hadden op Spa, wilde ik graag de keuken meenemen. En als we dan toch bezig zijn, ook de grote witte tent van Ruben, handig, mochten we weer samen met de Zwitserse ploeg gaan staan.
Dus zeer bijtijds, rond 12 uur, kwamen we aan op de nieuwe paddock. Jammer genoeg niet al zo ingericht als het circuit had beloofd (amper wc’s, nog geen water, weinig stroom) maar wel georganiseerd. We kregen zelfs een plaats toegewezen, en de Dubler familie zou daarnaast komen. Muffin was dit keer eindelijk weer mee, en die vond het helemaal geweldig; Hij zou dat gehele weekend op de paddock los lopen. Hij was echt in zijn element! De nieuwe paddock is trouwens wel veelbelovend, met parkeerplek vlakbij voor de auto’s en trailers.. Maar warm! Zeker waar wij stonden, volledig uit de wind, vol in de zon.. 26 graden celcius, zij de app. Nou, in werkelijkheid was het 30+ en die temperatuur zou nog verder oplopen dat weekend. Tropisch dus!
Het was voor de Zwitsers even passen en meten, dat nam dan toch wat meer ruimte in beslag dan ingeschat, maar uiteindelijk hadden we een mooie rij auto’s, en 2 picknicktafels naast elkaar, bij de keuken. Helemaal super. Ik had met de eigenaar van de vakantiewoning afgesproken rond 3 uur de sleutel komen op te halen, dus ik met Vienne daar heen. De navigatie stuurde ons over een spannend weggetje, maar dan uiteindelijk waren we er. En wat een verassing wachtte ons daar! Op de foto’s zag het huis er al mooi uit, maar in werkelijkheid was het echt nog véél mooier. Twee huizen tegen elkaar aan, de 1 ietsje groter dan de ander, verbonden met een deur.. Beide huizen een terras, en voor het terras een gigantisch grasveld. Wat weer aan een prachtig meertje grensde, met leuke eettentjes erlangs. Uitzicht op een prachtig kasteel.. Het leek echt vakantie!
Die avond aten we langs het meer te gaan eten, en na een uurtje of wat waren Bjorn, Nicole en Laureen er ook. De volgende dag zouden de familie Bijman en Richard en Ursula ook weer van de partij zijn, resulterend in een zeer gezellige groep van 13 man.
Het tijdschema was niet zo heel fijn. Op vrijdag en zaterdag 1 sessie, resp. de kwalificatie ne de eerste race, en dan op zondag 2 races. Waarvan de laatste om 17.30 uur. Hoe verzinnen ze het!

Op vrijdag moesten we wel redelijk op tijd zijn vanwege de briefing. De kwalificatie was om 14,.55 uur. Ik had wel afgeleerd, na Brands Hatch om wat voor verwachtingen dan ook te hebben, dus ging redelijk blanco de kwalificatie in. Het circuit zat er nog aardig in, alleen het remmen bij Les Combes.. waar was dat ook al weer?
Op 200 meter. Oh. Nee, dat is echt veel te vroeg. Ehm.. dan 200 meter+Ron. Dus ik zeg in mezelf “ron “na dat bord en rem ik. Nog altijd veel te vroeg. Ik kwam toen een beetje ongelukkig uit, met het andere verkeer, dus dacht, laat ik even de bandenspanning checken. Dus.. de Pits in.. maar.. welke was dat ook al weer. De oude? Of die juist niet? Of wel? Toen zag ik een andere auto na La Source de Pits in gaan. Wel gek, moest over een doorgetrokken lijn. Maar goed, en pitstraat is een pitstraat. Of toch niet? Want ik zag geen Harold. Even gewacht.. en kwam een van de jongens van Vink Motorsport, of hij wat voor me kon doen. Ja, de bandenspanning checken. Voor zover dat nog wat waard was, ik stond al even stil. Affijn. Het was dus toch de verkeerde pits, had bij de Chicane er natuurlijk in gemoeten! Snel terug de baan op, weer verder met het zoeken van het rempunt bovenaan. Helaas kwam ik niet ver (letterlijk en figuurlijk); het was al weer klaar. Ik had welgeteld 4 rondjes kunnen rijden! Met een tijd van 3.03min tevreden, had het uitermate naar mijn zin gehad, en kwam zo fris als ene hoentje uit de auto. Haast eigenaardig, ik had het niet eens warm! De tijd was goed voor een 18e startplek, van de 65 auto’s.
Inmiddels waren er overal zwembaden opgezet, en ik zag Amanda al in badkleding ook lopen. Tja, dat zag er dan best aantrekkelijk uit. Want ik had dan geen last van de warmte, het was wél echt heel warm. Muffin was al een paar keer het zwembadje in gesleurd om af te koelen,. En Randall had nu ook een groter bad ernaast gezet. En dat zag er erg aanlokkelijk uit! Maar laat ik nu mijn bikini nog in het huisje hebben liggen.. Amanda wist raad; in BH en een short die ik van haar kon lenen kon ik zo het zwembad in.. Gewapend met een biertje. Heerlijk!
Eenmaal opgedroogd was het wachten op de laatste gasten, en inmiddels hadden we besloten om niet op het circuit te eten (Richard en Ursula hadden Pulled Porc gemaakt, Elly had voor een lekker voorgerecht gezorgd.. dan konden we toch beter naar ons prachtige huis gaan!
Oké, we moesten wat met meubilair slepen, maar uiteindelijk zaten we. En wat was het genieten! Lekker eten, drinken, goed gezelschap en veel lol. De “jeugd”(nouja jeugd.. de genen die zich erg jeugdig voelen😉 gingen daarna een soort van voet-handbal doen, het had een hoog amusement gehalte. Maar dat zijn dan van die dingen.. Het gaat steeds wilder en gekker, en ineens schoot de bal op de tafel af.. recht op de wijnglazen af.. die vervolgens over Vienne haar benen versplintert. Gelukkig enkel haar benen, en alleen maar een paar sneetjes.. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren! Tja, en dan dat glas op ruimen. ..
Inmiddels was het toch bedtijd (voor mij in ieder geval), gingen Richard en Ursula naar hun hotel, en ging langzaamaan iedereen naar bed. Slapen was nog een uitdaging; iedere avond waren er feesten aan de gang, met harde muziek, veel licht en geschreeuw. Wat zijn oordoppen toch een mooie uitvinding!
Inmiddels waren de ochtenden al dermate warm dat we buiten konden ontbijten. Beter de dag beginnen kon echt niet!
En dat was maar goed ook, want het zou wel ene lange dag worden. De race was pas om 17.00 uur. Ofwel, lang hangen, kletsen, en de F1 kwalificatie kijken.
er was ons verzekerd dat we niet te lang in de auto op de paddock gehouden werden, maar uiteindelijk duurde dat best wel een poosje. En dan is het best wel warm! Nu had het ook een voordeel.. De banden waren al direct op temperatuur. Dus de opwarmronde met de start ging prima!
De start ook, zat er goed bij. Maar voor ik het wist was er al een safetycar situatie. Die zeker 4 rondes duurde. En toen de baan eenmaal vrijgegeven werd, waren we net voorbij herstartlijn 2, dus moesten we nog een half rondje doen voor er ingehaald mocht worden. Nu reed het rijtje wel aardig op snelheid. Maar de datsun voor me moest ik toch kunnen hebben.. Door de chicane.. kon dicht op hem kruipen.. eindelijk de herstart lijn..  en ik zat er al bijna naast! Ik had nog steeds Randall in het zicht, Hans, Urs.. prima. Nu was de temperatuur in de auto aardig gestegen, tijdens de safety car situatie. En je kon direct zien dat de mensen daar last van hadden. Hans maakt een fout, waardoor ik vrij makkelijk hem voorbij kan. Een auto spint uit een niets, vlak voor mijn neus. Gelukkig kies ik de goede kant en kna ik er veilig omheen. Ook Randall kan ik redelijk eenvoudig voorbij, na de Busstop Chicane.  De jacht gaat verder.. een Deense escort. Helaas rijd ik mezelf vervolgens klem achter een volvo, hij pakt weer wat voorsprong, en Randall remt mij weer uit. Maar hij rijdt zichzelf vervolgens weer klem, waardoor ik hém weer voorbij kan. Inmiddels zat ik de Deen op zijn lip.. en hij gaat wijd. Bij de Chicane. Die eistte vele slachtoffers😉 . en dan gaan mij tijden verder omlaag, en kom ik onder de 3 minuten terecht.. en krijg ik een Porsche in het oog die op Brands Hatch veel sneller was dan ik. Interessant!
er waren niet veel ronden meer over, maar met de finish kwam ik maar een metertje te kort, anders waren we gelijk gefinished. En deze mijnheer leek wel echt goed te kunnen sturen. Kon wel eens een heel leuke 2e race gaan worden! Die race reed ik 2.57min. en was 14e gefinished. Slechts 2 rijen achter Urs met zijn Spitfire! De Porsche stond schuin voor me.
Maar daar moest ik weer een dagje op wachten. Want, die laatste 2 races waren op zondag.
De eerste om 11.30 uur,.
De avond bood weer veel gezelligheid. Bbq, maar geen wilde spelletjes dit keer😊. Nog vuurvliegjes bewonderd, en toen weer de oordoppen opgezocht!
Die ochtend hoefden we ons niet heel erg te haasten en was nog aardig relaxed. Weer gezamenlijk buiten ontbijten, spullen inpakken en naar het circuit.
Voor ik het wist was het al tijd om op te stellen. Ik had de rijder van de Porsche inmiddels al gesproken. Rupert, sympathieke engelsman.
De opwarmronde ging weer vlotjes, voordeel van deze paddock is dat je direct aan de opwarmronde begint, geen tijd om te staan en wachten op de grid zelf. De start… Ging prima. Zat er wederom goed bij. Maar oei! De mensen waren wat wild. Omhoog bij eau rouge.. Richting Les COmbes..In eerste instantie wa sik bij La Souce nog ingehaald door de Deense groene escort, maar de sunbeam is toch sneller, qua vermogen. Dus eenmaal boven was ik er voorbij. Door de Chicane, zie ik ineens een auto aangestuiterd van links. Ruud, die met een noodvaart met zijn Porsche de baan dreigt op te schieten,. Ik dacht op dat moment nog dat het de route was als je je verremd had, maar zelfs dat had hij niet gered, en kwam over curbs de baan op gestuiterd. Stukje opzij gegaan.. volgende bocht.. de volgende escort ging wat wijd, en ik kan de Sunbeam mooi door laten rollen, en in de bocht zit ik helemaal naast hem. Stuurt hij vol in! Ik kan net van de baan af sturen en remmen, anders was hij zeker opgeknald. En of dat niet genoeg was, gooit hij daarna ook nog eens op een vrij grove manier de deur dicht. Bijzonder! Al weer een ronde verder. Ik rij richting de Bustop Chicane. ..en zie ik mijn spiegel rook van blokkerende remmen.. oeps.. dit is niet goed. Een dreun volgt, en Randall duikt bij de sunbeam binnen met de Alpine. Compleet onnodig, hij ging echt veel te hard! En zo jammer.. zeggen dat ik te vroeg remde. Hoe was het ook al weer? De gene die van achterop  komt is altijd fout??!! Nouja. Een halve ronde in mijn spiegel proberen te kijken of ik geen benzine verloor, ook de benzine meter in de gaten gehouden (niet dat je daar veel wijzer van wordt, met de hoogte verschillen en bochten) en maar door. Auto voelde goed, dus…
Een poos achter  de rode escort aan gereden, tot hij naar binnen gaat met technische problemen. En kijk wie daar eens opduikt! De groene Porsche. Ik had overigens die race reeds in de 2e “echte”getimede doorkomst al een tijd van 2.57min. neergezet, daar was ik wel erg trots op!
Direct snelle tijden neerzetten. En als bonus nu die Porsche dus. Bonus? Jazeker.. want het volgende kwartier van die race was ;echt heel erg leuk. Mooie gevechten met de Porsche gehad, af en toe van stuivertje gewisseld, wie er voorop lag, soms had hij mazzel, soms ik, maar geen moment heb ik het idee gehad dat ik op moest passen met hem. Samen door de Chicane, zij aan zij.. Flitsende inhaalactie van mezelf (al zeg ik het zelf) bij les Combes na een foutje van hem.. Ja, echt leuk. Als ik de beelden terug kijk is het misschien minder spectaculair voor de toeschouwer, maar tjee, wat heb ik (of hebben wij) genoten! Uiteindelijk, zo vertelde Rupert me, kon hij het niet meer bijhouden, hij reed echt op de limiet, en kon ik hem voorblijven. P11 gefinisht en 2e in klasse!
En… gefinisht met een lekke band. Blij dat dat goed afgelopen is. Maar ook weer lastig. Ik heb maar 1 momentje gehad dat de auto ineens uit zichzelf naar links ging, maar dat drong niet echt tot me door. Dat er iets mis kon zijn. Hij stuurde nog zo goed! Je kon merken dat de baan echt warm was, maar de Sunbeam gaf nog altijd geen krimp. Nouja.. bijna niet dus. Maar rijden met een lekke band is niet gehaal zonder risico!
Of dit mede de oorzaak was dat de 3e race “het hem niet was”… wie zal het zeggen.
Inmiddels was er een extra briefing geweest. Er was veel te veel schade gereden. YTCC onwaardig. Ja, vertel mij wat, Achter schade, en kunnen voorkomen dat de zijkant in elkaar zat.
Na die briefing zijn er diverse mensen ook nmaar huis gegaan. Het werd te laat. Maar niet alleen dat.. Te laat is 1 ding, maar om ook nog even je auto in elkaar laten rijden.. Zodoende startte ik vanaf ongeveer P7.
De start was niet zo heel goed. Werd al snel ingehaald door Randall, die ik dan toch intimidered vind, zeker nadat hij net op mij auto was gereden. Eenmaal naar boven schoot de auto, zo leek het, een paar keer van links naar rechts.. Teveel herrie.. Nee. Het voelde niet goed. Misschien weer een kekke band? Of het dif kapot? Die herrie is toch niet goed?
Of.. ach, ik heb geen idee. Soms denk ik wel eens, bij 2 races op een dag, dat de gigantische hoeveelheid herrie me de das om doet, en ik allerlei dingen ga horen die er niet zijn. Tel daarbij de lekke band de race ervoor op, de schade.. en natuurlijk ook de warmte al dat hele weekend.. Het was wel prima zo. Terug naar de paddock en inladen!!

Zodoende waren we nog redelijk op tijd thuis.
Bij nader onderzoek lijkt er verder niets met de Sunbeam aan de hand. Misschien toch eens proberen met oordoppen te rijden, zodra er vaker op een dag gereden moet worden. Ik ben er een beetje huiverig van, ben bang dat ik dingen mis, die ik zou moeten horen. Aan de andere kant, er zijn er meer die met oordoppen rijden. Laten we wel wezen, de Sunbeam maakt ook meer herrie dan eigenlijk goed voor je is.

Nu eerst genieten van de welverdiende vakantie voor Vienne, naar New York, en belofte die we gedaan hadden als ze zou slagen.